Slik velger du elbillader (2023)
Er du som nordmenn flest vurderer du innkjøp av elbil, og da trenger du en hjemmelader. Hvilken lader er den beste, og hvilken gir deg mest for pengene i 2023?
Et av de vanligste spørsmålene vi får er hvilken elbillader som er «best». Noen av laderne på markedet er objektivt bedre eller dårligere enn andre, men hvilken som passer best for deg kommer an på hvilken bil og smarthub du har, og hvor mye strøm hjemmet ditt er dimensjonert for. Men en ting er sikkert, du trenger en fastmontert hjemmelader. Det er få ting som er mer brannfarlig enn å lade elbilen i en vanlig stikkontakt.
Tre typer ladere
Du har i hovedsak tre alternativer når du skal velge hjemmelader. Den første typen er ladere med innebygd jordfeilbryter type B. Den andre typen har feilstrømovervåking, som gjør at strømmen blir kuttet dersom det oppstår en feil med ladingen, og fortsetter etter en stund dersom det er mulig. Den tredje typen har ingen av delene innebygd, og du er da avhengig av å få installert en jordfeilbryter i sikringsskapet.
Det finnes to typer støpsler, type 1 og type 2. I dag blir alle elbiler i Europa levert med type 2, og dette støttes også av alle ladere i Norge. Dersom du har en elbil med type 1, vil du fortsatt kjøpe en lader med type 2 støpsel, og en kabel som har type 2 i ene enden og type 1 i den enden som skal inn i bilen.
Mange ladere kommer enten som 16 A eller 32 A. Dersom budsjettet tillater det anbefales det å velge 32 A fra starten av for å være rustet for fremtiden.
Smart eller ikke?
Neste spørsmål er: hvor smart skal laderen være? Velger du en lader med dynamisk lastbalansering vil den selv regulere hvor mye strøm den tar etter hvor mye som er tilgjengelig. Det gjør at du unngår overbelastning på hovedsikringen og ender opp med tomt batteri og kaldt hus på morgenen. Dersom du mener at sikringen har nok å gå på, og uansett skal lade om natten når du bruker lite strøm, kan det være billigere å velge en modell uten lastbalansering.
Og hva med smartfunksjoner? Mange biler støtter direkte kobling til Tibber, og da vil bilen i mange tilfeller selv regulere ladeeffekten basert på for eksempel strømprisen, og så lenge bilen er koblet til kan du aktivere og deaktivere ladingen fra en egen app. Du vil da også få beskjed dersom noe går galt, og bilen ikke lader som normalt. Dette er absolutt et viktig argument, både av praktiske og sikkerhetsmessige årsaker.
De beste elbilladerne
1. Zaptec Go
Zaptec Go stiller i samme klasse som Easee Home ved at den passer til alle biler, strømstyrker og strømnett. Den har også støtte for trefase, og har innebygd lastbalansering. Ved bruk med Tibber Pulse kan du sikre at du optimaliserer ladingen både i forhold til ledig kapasitet, men også i forhold til strømprisen. Ifølge Tibber kan du spare 20% ved å kombinere smartladeren med Tibber Pulse.
Zaptec Go har også inkludert gratis 4G, men har også WiFi-funksjonalitet. I tillegg er den svært liten og kompakt, omtrent på størrelse med et nettbrett. Zaptec Go får du blant annet hos Elektroimportøren, som også tilbyr montering.
2. Easee Charge Lite
Etter oppstyret med svensk salgsforbud av Easee-laderen, har selskapet lansert et nytt produkt som ikke har komponentene det har vært usikkerhet rundt. Som de sier er dette et sikkert, pålitelig og fremtidsrettet produkt. Easee er en av de mest intelligente laderne på markedet, og her skorter det ikke på funksjonalitet. Her er laderen helt på toppnivå, og med Easee kan du være sikker på at du får en lader som passer til din bil. Laderen tilpasser seg automatisk alle elbiler, strømstyrker og strømnett. Den støtter også 3-faselading, og har innebygd lastbalansering for opptil tre ladere. Den har også innebygd 4G i tillegg til å kunne kobles til WiFi-nettverket ditt hjemme. Laderen har også permanent låsing av kabelen for å unngå at den kobles fra mens lading pågår.
På Elektroimportøren sine sider finner du en hendig oversikt over ulike biler og hvilken ladeeffekt som støttes.
3. Amina
Amina seiler opp som en god kandidat for deg som ønsker en snerten elbillader. Den har ikke all verdens funksjonalitet, og legger opp til at du skal drive smart strømstyring via bilen eller strømselskapet. Dette er trygt, enkelt og pålitelig.
Vi har sett en trend den siste tiden av at laderne blir enklere, og lar bilen håndtere strømstyringen. Dette spiller Amina på i markedsføringen, og det kan være et argument for deg som er fornøyd med innstillingene og appen til selve bilen. Du kan da også spare deg noen kroner, for dette er omtrent det enkleste du finner.
Du får blant annet Amina hos Elektroimportøren, som også tilbyr montering.
4. QUDO
For deg som synes at det enkle gjerne er det beste, kan QUDO være noe for deg. Denne laderen er appfri, men har flere nyttige funksjoner. Blant annet er kabelen festet på undersiden til høyre, som gjør at kabelen ikke stikker utover når den er koblet til. Dette kan egne seg godt i mindre garasjer og carporter.
QUDO har RFID-leser som sørger for økt sikkerhet, og er designet for bruk med en hånd. Den har også innebygget et tidsur som lar deg utsette ladingen i 3, 6, 9 eller 12 timer. Slik det er i dag er det ingen hemmelighet at strømmen er billigere på natten, og du kan velge å utsette ladingen. Laderen støtter trefase, og mye futt opptil 32 A og 22kW effekt, som flere av konkurrentene. Til gjengjeld ofrer du smarte funksjoner som lastbalansering og smart strømstyring. Kanskje egner den seg bedre til en utleiebolig eller AirBNB?
5. Tesla Wall Connector
Visste du at Tesla sin ladeløsning fungerer på alle bilmerker? Dersom du har Tesla er nok valget enda enklere, for her får du mye futt med 32 A og opptil 22kW effekt. Prisen er også ganske håndterlig. Laderen fungerer på alle strømnett, og kan fungere på trefase. Du må bruke Tesla-appen, og boksen har ikke inkludert 4G-abonnement, så du er avhengig av rekkevidde til WiFi-nettverket ditt. En annen ulempe er at kabelen er fastmontert i ladeboksen, og ikke løs kabel. Det følger altså noen ulemper, men kommer til en noe lavere inngangspris enn de beste løsningene.
6. EO Mini
Norskproduserte EO Mini lever virkelig opp til navnet – og er virkelig liten. Den støtter bare enfase, men 32 A. Dette er en liten sak, som også er snill mot lommeboken. Til gjengjeld er den ikke spesielt smart. For å få til lastbalansering trenger du tilleggsutstyr, og den har heller ikke tilkobling til internett, egen app, eller lading etter strømprisen. Da er du avhengig av at bilen selv har støtte for dette, og for eksempel kobles til Tibber-appen.
EO Mini skorter også noe på sikkerheten, og har ifølge NAF sin test ikke låsemekanisme for Type 2-kabelen. Dette kan forårsake slitasje på kabelen dersom den trekkes ut under lading, og kan på sikt forårsake varmgang. Den har heller ikke tilgangsstyring for å aktivere lading, slik du ser på noen av de dyrere alternativene.
Vanlige spørsmål for deg som skal installere elbillader
Kan jeg installere ladeboksen selv?
Du må dessverre ha en elektriker på besøk for å montere ladeboksen. Det er mye strøm som skal gå fra sikringsskapet til bilen, og det er viktig at installasjonen blir gjort på en forskriftsmessig måte for å unngå varmgang og brann. Alle elektrikere har kompetanse på dette i dag. Hos Elektroimportøren får du kjøpt en elektrikerpakke med elbillader ferdig montert, så slipper du å tenke mer på det.