Nyheter

Færre kjøpte smarthus i 2023

Elektronikksalget faller med nesten 6 prosent siden 2022, melder Stiftelsen Elektronikkbransjen. Smarthjem faller ikke riktig så mye, men den nedadgående trenden fortsetter også her.

Samlekategorien PC/gaming/hjemmekontor/smarthjem faller med 3,4% siden 2022. Denne kategorien har bare blitt målt siden 2020, og spesielt 2022 markerte en brå nedgang, som nå fortsetter.

– 2023 fortsatte trenden fra 2022, og ble et turbulent år for hele bransjen. Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger, sier Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Kanskje er det ikke utenkelig at flere startet smarthushobbyen i pandemien, da mange av oss hadde litt mer fritid mellom hendene. I den nye hverdagen med kraftig prisvekst og trangere økonomi, er kanskje smarthus blant det første som må vike på lista for de fleste.

Den eneste produktkategorien som har sett vekst siden fjoråret er smartklokker – som til gjengjeld har vokst kraftig fra 600 000 enheter i året til 840 000 enheter.

2023 var samtidig et år der vi har ventet på nye smarthusprodukter. Det har kommet lite nytt på markedet fra de internasjonale aktørene, selv om vi har sett stor modning i økosystemer som Homey og Home Assistant. I media har det vært flere negative oppslag, og mange har kanskje sittet litt på gjerdet og ventet på at Matter skal gjøre sitt store inntog. Mer av dette kan du lese i vår oppsummering av smarthustrendene i 2024.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *